Wednesday, March 8, 2017

یوغ بردگی

#به_مناسبت_هشت_مارچ

يوغ بردگي ...

طلا؛ يكي از قوي ترين مُهر سكوت كه ميتواند خانمها را به حيوان بي زبان تبديل كند.
ميگويند: بيشترين طلاي زينتي جهان را خانمهاي عرب و خانمهاي قبائل سنتي هندوستان در اختيار دارد و جالب اينكه همين خانمهاي طلاپوش عرب و هندو بالاترين ميزان خشونت، محدوديت و حقارت را صرف به لحاظ جنسيت شان، متحمل ميشوند. زنان عرب از طبيعي ترين حقوق شان محروم هستند و هر دو، از جمله قربانيان خرافات مذهبي و فرهنگي حاكم بر جامعه شان هستند با اين وجود اما هيج گاه "جنبش هاي آزادي خواهي زنان" در تاريخ اين دو جغرافيا شكل نگرفته اند. زرق و برق فريبندهء اين يوغ، چشمان زنها را بر روي حقايق تلخ زندگي شان، كور و تمام رؤيا و اهداف شان را به سبك و سنگين كردن اين يوغ، خلاصه كرده اند. ميان وزن اين طلاها و مطيع نمودن خانمها، رابطهء مستقيم وجود دارد. به هر اندازه كه بتوانيد بر دست و گردن خانمها ازين فلز جادو كننده بندازيد، به همان ميزان او را مطيع يا بردهء خود كرده ايد .
خيلي دور نرويم همين جامعه خودمان، شخص خودم شاهد هزاران دختري بوده ام كه تمام رؤياهاي قشنگ،اهداف، شعور، آزادگي و بالندگي، غرور و حتي كرامت انساني اش را به قيمّت همين "يوغ بردگي" فروخته اند و چه ارزان!
دختراني را ميشناسم كه تا قبل از ازدواج، يك تكه انرژي، تلاش و رؤياي آزادگي استند اما با كمال تأسف كه دو خانواده به كمك هم، به راحتي ميتوانند تمام آرزوهاي قشنگ اين را دختر را تحت شعاع زرق و برق فريبنده ي اين "فلز" قرار بدهند و چه بسا خانواده هايي را ديده ام كه با قدرت جادويي همين "يوغ بردگي" توانسته اند كه اعتراض دخترانش را مبني بر ازدواج هاي قبل از وقت و ازدواج هاي تحميلي، خاموش كنند .

نویسنده عزیزه کریمی

No comments:

Post a Comment