Wednesday, March 8, 2017

تمرین خوب بودن برای مرد ها

روز جهانی زن فرا رسیده است. نه، ما گل نمی‌خواهیم یا حداقل گل کافی نیست. به‌هر حال از وقتی مرز تورخم را بسته‌اند قیمت یک شاخه گل سرخ ۱۰۰ افغانی ست. بلی باور کنید. چادر هم نه لطفا. عطر هم نه. سلیقه‌ی ما را نمی‌دانید.
بیایید روز ۸ مارچ را امسال کمی متفاوت تجلیل کنیم. از این روز تمرین خوب بودن را شروع کنید. می‌دانم خیلی دشوار است. اصلا برای خیلی‌ها مفهوم آشنایی نیست. غیور بودن، حتما. شجاع بودن، بلی. خوب بودن؟ نه. شما فکر می‌کنید خوب بودن فقط برای زنان خوب است. به همین دلیل هم ما می‌توانیم آموزگاران فوق‌العاده‌یی باشیم. ما را از کودکی خوب بودن آموخته‌اند. وقتی خوب نباشیم سر ما را می‌برند، ما را به بهانه‌یی سنگسار می‌کنند یا اگر خیلی لطف کنند فقط گوش و بینی خود را از دست می‌دهیم بنابراین زنان افغان در خوب بودن سرند. رقیب ندارند در این عرصه. از این امتیاز استفاده کنید.
خوب بودن آسان نیست. بیایید برای درس امروز از نبایدها و نکنیدها شروع کنیم. در درس‌های بعدی، به بایدها خواهیم رسید.
۱-یک مرد خوب نباید در خانه، جاده، محل کار به زنان بیگانه چشم بدوزد. همچنان به‌مجرد این‌که چشم‌تان به یک زن افتاد از سر تا پایش را با نگاه‌تان گز نکنید. ما کور نیستیم. می‌بینیم. دیگران هم می‌بینند. برای شما خوب نیست.
۲-در همین راستا، دشنام دادن به زنان رهگذر، تلاش برای لمس بدن آن‌ها، دست‌اندازی، سد کردن راه‌شان، خوب نیست. بسیار هم بد است. اتفاقا در این اواخر این کارها غیرقانونی نیز شده ست.
۳-فکاهی‌های رکیک گفتن در حضور همکاران زن و یا در غیاب‌شان ناپسندیده ست. نکنید. شرم است. خجالت هم خوب چیز است به‌خدا. گناه‌شان چیست که همکار انسان‌های بی‌ادبی چون شما شدند؟
۴-استفاده از چرس در اماکن عمومی ناپسندیده است. می‌دانم شما فکر می‌کنید قباله‌ی کل شهر به نام شماست اما چنین نیست. ما هم حق داریم روی تپه‌ها و داخل پارک‌ها قدم بزنیم بدون این‌که رفتار شما ما را آزار دهد، تشکر. حداقل به فکر کودکان رهگذر باشید.
۵-در مورد ازدواج با کودکان آهنگ نسازید و آهنگ نشنوید. «یار چهارده ساله» یعنی چی؟ وحشتناک است. قبیح است. بدتر از این هم می‌شود؟
۶-باز هم در مورد کودکان، اگر کودکی را در آغوش دارید یا کودکی در نزدیک شما بازی می‌کند لطف کنید سگرت‌تان را خاموش کنید. همچنان، لطفا دود سگرت‌تان را به روی ما پف نکنید. شیک و عاشقانه نیست. احمقانه ست.
۷-کمی کمتر در مورد طرز پوشش ما فکر کنید. اگر اندکی منطق به خرج دهیم، چادر، مو، بجلک پا، بینی و… ما ربطی به شما ندارد.
۸-وقتی در جاده‌ها از کنار ما رد می‌شوید، هارن نکنید، توقف نکنید، صدای موسیقی را بلند نکنید، سر خود را از کلکین بیرون کرده چتیات نگویید. هر که این کارها را می‌کند نمی‌تواند خوب باشد، هر تحفه‌یی هم که در روز زن بخرد کافی نیست.
۹-توقع نداشته باشید جوراب‌تان را زنان خانواده بشویند و چای‌تان را هم دم کنند. دیگر چه کنند؟ به جای شما نان را هم هضم کنند؟ کودک که نیستید. کمی به خود زحمت دهید.
۱۰-یک مرد خوب می‌داند که مهار خشم فراتر از توان انسان نیست. نیازی نیست داد بزنید یا کسی را لت‌وکوب کنید یا گلدان نو ما را بشکنانید. ما حوصله نداریم خرده شیشه‌ها را جمع کنیم. به خودباوری برسید. می‌دانم شما از آن مردانی نیست که در خانه از این کارهای بد کنید، خدا نکند. اما در خیابان هم نکنید. نیازی نیست پایان هر گفت‌وگو با دریور پهلویی‌تان در سرک لت‌وکوب باشد. از ما بیاموزید. زنان همراه خود را پیش ترافیک خجالت ندهید.
این‌ها را تمرین کنید، نوبت درس‌های دیگر هم می‌رسد.

نويسنده: بانو شهرزاد اكبر

No comments:

Post a Comment