Friday, May 16, 2014

ماهواره افغانستان. افغان ست 1 نام دارد

دولت افغانستان از کمپنی یوتل ست ماهواره خریداری کرده است. افغانستان طی قراردادی به کمپنی یوتل ست هر ساله چهار میلیون دالر پرداخت خواهد کرد تا ماهواره ی Eutelsat 48B را در اختیار بگیرد. این ماهواره در سال2008 به فضا پرتاب شد و در ماه ژانویه 2014طی قرارداد رسمی میان مقامات افغانستان و شرکت فرانسوی یوتل‌ست به افغانستان واگذار شد. این ماهواره تا اواسط سال 2020 به افعانستان سرویس خواهد داد و بعد از آن از کار خ...واهد افتاد. نام این ماهواره قبلا Eutelsat W2M , Eutelsat 48B و Eutelsat 28B بوده است, ولی مقامات افغانستان نام اش را به افغان ست 1 تبدیل کرده اند, نام رسمی این ماهواره Afghansat 1 است

پیوستن افغانستان به دنیا CIT بسیار خوشحال کنند است, و دنیای ارتباط از راه تکنالوژی را در افغانستان متحول خواهد کرد. این اقدام آقای امیرزی سنگین تحسین کننده است و به گروه A-MCIT باید تبریک گفت.
از این به بعد تصویر تلویزیون ها و صدای رادیوها با کیفیت بهتری ارائه خواهد شد و تمام مناطق افغانستان تحت پوشش قرار خواهد گرفت و ارتباطات با مبائیل بهتر خواهد بود و انترنت با سرعت بالاتری در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت, حتی شاید نیز با قیمت ارزانتر . افغانستان89 شبکه تلویزیونی و220 ایستگاه رادیویی دارد که تمام این شبکه ها از آنالوگ به دیجیتال تغییر خواهد کرد. پروسه تبدیل آنالوگ به دیجیتال از دو ماه دیگر شروع خواهد شد.
آقای بغلانی پرسیده است که " ماهواره ها به دور زمین در چرش است پس چطورتنها یک ماهواره میتواند تمام افغانستان را پوشش بدهد؟"
همانطور که در ویدیو ی تحت عنوان " توضیحاتی در مورد ماهوارها" توضیح دادم ماهواره ها در سه مدار قرار دارند:

1-
مدار پایینی: مدار پایینی از 120 مایل بالاتر از سطح اقیانوسها شروع میشود و تا 1200 مایل بالاتر خاتمه میابد, ماهوراه های که در مدار پایینی هستند در هر 90 دقیقه یک بار چرخش اش به دور زمین کامل میشود.
2-
مدار وسطی: مدار وسطی از 1200 مایل بالا تر شروع شده و تا 14000 مایل بالاتر خاتمه میابد, ماهواره های که در مدار وسطی قرار دارند در هر 12 ساعت یک بار چرخش اش به دور زمین کامل میشود.
3-
مدار بالایی: مدار بالایی از 20000 مایل بالاتر شروع شده و تا 35000 مایل بالاتر خاتمه میابد, ماهواره های که در مدار بالایی قرار دارد درهر 24 ساعت یک بار چرخش اش به دور زمین کامل میشود.
نتیجه این است که ماهواره افغان ست 1 هم در مدار بالایی قرار دارد که در هر 24 ساعت یک بار به دور زمین میچرخد. و زمین نیز در هر 24 ساعت یک بار به دور محور اش میچرخد. ماهواره ای را در مدار بالایی بر روی یک نطقه ای از سطح زمین قرار بدهید این ماهواره همیشه بر روی همان نقطه به دور زمین میچرخد. این است که یک ماهواره میتواند خدمات ارزنده ای را به یک منطقه و یا یک کشور ارائه دهد.


نویسنده: مر تضی بهرامی





No comments:

Post a Comment