Sunday, September 21, 2014

ساخت دوربين شب بين با بُرد يکصد مترى توسط سه برادر در ولایت دايکندى

دوربين شب بين با بُرد يکصد مترى
نيلى(پژواک،٢٨سنبله٩٣):سه برادردرولایت دایکندی دوربینی ساخته اند که نیروهای نظامی راشبهنگام قادر به کنترول ده ها متردورتر ميسازد، آنان ساخت ماشینی را نيز روی دست دارند که ازراه دورکنترول می شود ومیتواند ماین های کنار جاده را شناسایی ونیروهای امنيتى را محافظت نمايد.

این جوانان مبتکر،برای تولید بیشتر این اختراع شان، از دولت می‌ خواهند که زمینه را برای توسعۀ طرح هاى شان فراهم سازد و اختراع شان را به طور رسمی ثبت کند.

این دوربین در هنگام تاریکی مطلق تا يکصد متر و در زمانی که روشنایی هم باشد می تواند تا ٦٠ متر بُرد داشته باشد ،هر چه هوا روشنتر باشد بُرد کمتر و هر چه تاریکتر باشد بُرد بیشتر دارد.

آنان که علی،ولی وهاشم زاهدی نام دارند، ميگويند که پس از ماه‌ها تلاش و پشت کار،توانسته اند چنين دوربینی بسازند که نیروهای نظامی افغان را قادر می سازدکه درتاریکی شب دشمن را شناسايى کند و تحرکات دشمن را در تاریکی شب نیز به خوبی کنترول نماید.

این دوربین کمتر از نیم کیلو وزن دارد و قابلیت نصب بر روی سر، سرباز را نیز دارا می باشد که سرباز می تواند در تاریکی شب از این دوربین استفاده کند.

اين سه بردار ميگويند که دوربين را ازعینک عادی ، پوش عینک ،بطری قلمی ،چارجر، کاور سیم ، لنزکمره، یک قطعه رادیویی ازرادیو خراب اف ام ویک لید آی آر پروجکتور، ساخته اند و تمام مواد اولیه آن در کشور و حتی در بسیاری از خانه ها قابل دریافت است.

کاربُرد مهم دوربین این است که قادر است که فلش را که سربازان ویژه امریکایی به همراه دارند و یا پرچم بازوبندی را که روی بازوى شان دیده می شود ،به خوبی ببیند که این علایم با چشم عادی و بدون این دوربین دیده نمی شود.

هزینه این دوربین دست ساز کوچک،کمتر از ٣٠ هزار افغانی از بودجۀ شخصى آنها به صورت ابتدایی ساخته شده و در صورتی که انکشاف داده شود به پول بیشتر نياز است.

طراحان این دوربین می‌ گویند ، در نظر دارند که در صورت حمايت دولت دیزاین‌های مختلف و بسیار سبک تر اين دوربين را نيز بسازند.

این سه برادر از سه سال بدينسو ورکشاپ ترمیم موتر های تیز رفتار و موتر های سنگین را دربازار نیلی مرکز ولايت دايکندى دارند.

دو برادر فارغ صنف دوازدهم و برادر سومى قرار است که امسال از مکتب فارغ شود.

علی زاهدی فارغ صنف دوازدهم به آژانس خبرى پژواک گفت که این دوربین هم سبک است و هم ارزانتر از چیزی است که نیروهای ویژه نظامی امریکایی در عملیاتهای شبانه از آن استفاده می کنند.

زاهدى می گوید : (( شبی با یکی از دوستانم که او هم سرباز است از یک پوسته امنیتی گذشتیم اما آنان هیچ متوجه نشدند که ما با خود سلاح داریم و این بود که ایده ساخت چنین دوربینی به سرم آمد و علاقمند ساخت این دوربین شدم.))

وى ادعا ميکند که در صورت حمایت دولت، قادر است تمام موتر های نظامی نیروهای افغان را نیز مجهز به همین سیستم نماید تا در عملیات شبانه بیشترین دستاورد را داشته باشند .

اين جوان ميگويد که همچنان ساخت ماشینی را روی دست دارد که از راه دور کنترول می شود و میتواند ماین های کنار جاده را شناسایی و به عنوان پیش مرگ عمل نماید و از اینطریق جان نیروهای افغان محافظت می شود.

وى در مورد اينکه اين وسيله را چطور و از کدام وسايل مى سازد و در کدام مرحله قرار دارد؟ گفت: (( ما از یک موتر دیگر استفاده می کنیم که قسمتی از سیستمی را که جور می کنیم داخل موتر و قسمتی دیگر را در موتری که سربازان را انتقال می دهد نصب می کنیم و سربازان به راحتی می توانند موتر پیشمرگ را هدایت کنند .))

زاهدى علاوه کرد که این موتر ماین را شناسایی و در نهایت بالای ماین رفته و انفجار می کند و در اینصورت است که موتر حامل سربازان سالم می ماند .

اين سه برادر ميگويند که تا کنون ٤٠ هزار افغانی براى ساخت اين وسيله مصرف کرده وکمتر از ٩٠ هزار افغانی دیگر هزینه در بر دارد.

زاهدى گفت که تا حال اختراعات خود را با مسوولان امنیتی در جریان نگذاشته است، چرا که می خواهد بیشتر روی این طرح کار کند که طرح بسیار خوب و مدرن باشد تا جان سربازان را به خطر نیندازد.

اين سه برادر ميگويند که در بخش ملکی نیز طرح خوبی دارند که این طرح میتواند از جریان عادی آب نیز برق تولید کند و این اختراع می تواند در صنعت برق افغانستان تحول ایجاد نماید.

هاشم زاهدى برادر على زاهدى گفت: ((در این باره تا کنون طرح و قسمتی از مواد اولیه آن را آماه کرد ايم اما به دلیل اینکه وقت نداشته ايم هنوز کار را شروع نکرده ايم.))

وى افزود که حکومت باید آنها را حمایت مالی و جانی نماید چرا که وسایطی که برای نیروهای افغان مى سازند مخالفان مسلح می توانند آنها را مورد حمله قرار بدهند.

علی اکبر جمشیدی، نماینده مردم دایکندی در مشرانو جرگه ازين استعداد و نو آورى اين سه جوان تقدير نموده، ميگويد که اگر دولت استعدادهای جوانان مبتکر و خلاق را تشویق و حمایت کند، مردم شاهد دست آوردهای بزرگ در عرصه تکنالوژی و تغییرات اساسی در عرصه های مختلف خواهند بود چرا که جوانان هم نیرو و هم پشتکار خوبی دارند .

از سوى ديگر صديق صديقى، سخنگوى وزارت داخله از ابتکار اين جوانان به قدردانى ياد کرد و به پژواک گفت که وزارت داخله آماده است که با اين برادران ازهرجهتى که لازم باشد کمک نمايد.

وى با ابراز خوشى افزود : (( ما بى صبرانه منتظر هستيم که اين برادران وسايل خود را به کابل بياورند که از نزديک ببينيم و آنها را کمک کنيم.))

گفتنى است که مقامات امنيتى همواره گفته اند که نيروهاى امنيتى به وسايل و تجهيزات پيشرفته نياز دارند، دولت ازينگونه اختراعات استقبال کرده و براى نيروهاى افغان موثر تمام ميشود.

منبع:آژانس خبرى پژواک

No comments:

Post a Comment