Sunday, September 21, 2014

21 سپتامبر مصادف با روز جهانی صلح


همه‌ساله در ۲۱ سپتامبر برپا می‌شود. این روز به صلح اختصاص دارد، به طور ویژه به نبود جنگ و خشونت می‌پردازد، و ممکن است گاهی منجر به به یک آتش‌بس موقت در مناطق جنگی برای دسترسی به کمک‌های انسان‌دوستانه شود. این روز اولین بار در سال ۱۹۸۲ برپا شد، و از آن زمان توسط بسیاری کشورها، گروه‌های سیاسی، گروه‌های نظامی و افراد مختلف ادامه یافته‌است.

برای افتتاح، «زنگ صلح» در مقر سازمان ملل (در شهر نیویورک) به‌صدا در‌می‌آید. این زنگ از سکه‌های اهدایی کودکان از تمام قاره‌ها به جز آفریقاساخته شده‌است، و هدیه‌ای از سوی انجمن سازمان ملل ژاپن جهت یادآوری «هزینه انسانی جنگ» است. در کنار زنگ نوشته‌است؛ «زنده باد صلح مطلق جهانی».

افراد می‌توانند برای بزرگداشت روز بین‌المللی صلح، کوبرتر سفید صلح بپوشند، که مدال‌هایی به شکل کبوتر صلح، محصول سازمانی ناسودبر در کانادا است.

صلح چیست؟ صلح در لغت بمعنی آشتی ، سازش ودست کشیدن از جنگ را میدهد . ودر اصطلاح محیط خود ومردم خود را در امن آوردن صلح است .به این معنی که حاصل آرامش فکری متکی بر ثبات وبرخورد مثبت باچالش های زندگی، که مارا باروندها وچالشهای محیط توام با رضایت خاطر آحاد ملت همراه سازد صلح است،وصلح به مفهوم ضد جنگ، طوریست که جنگ موارد کینه ،دشمنی،توطیه ،انتقام جویی،سرخورده گی،بی ثباتی،ونظایر آنهارا بوجود میآورد ،اما مسله این است که هریک ازموارد مزبور به تنهایی میتواند صلح را ازفرزندان آدم بگیرد .
وبرعکس صلح به مفهوم جامع رابطه ایست که به شکل همآهنگ وعاری ازبرخورد درجامعه عمل نموده واز روابط سالم وبهبود یافتۀ فردی وجمعی دررابطه با امنیت اجتماعی،اقتصادی،تساوی حقوق،روابط سیاسی عادلانه ، نهایتاً عدم خصومت ودشمنی را محوه نموده ودربرابر پدیده های مخالف خود که همانا عدم امنیت ،کمبود عدالت اجتماعی ،فقراقتصادی،تندروی سیاسی ،مذهبی،نژادی،قومی،سمتی وملیت گرای قراردارد میباشد.

به امید یک صلح سرتاسری و دایمی در افغانستان !

No comments:

Post a Comment