Sunday, March 9, 2014

درود و سلام به روح هردو قسیم...!

همه گی رفتنی است. قسیم ها نیز مانند دیگران رفتنی بودند؛ اما رفتن ها و وداع کردنِ با دنیا، سیاست و بالاخره همه چیز یکسان نیست، مثلیکه رفتن قسیم و قسیم متفاوت از هم دیگر بود. قسیم با قسیم از اول تا آخر از هم متفاوت بودند و حتی مرگ قسیم و قسیم نیز از هم تفاوت فاحش داشت. بایستی برای یکی از قسیم ها دل سوزاند و حداقل از کارهایش تمجید کرد و از آن به سترگی یاد کرد؛ برای دو مبارز و دو افتخار آفرین دوگونه واکنش و ماتم چرا؟ در مرگ قسیم فهیم سه روز ماتم عمومی اعلان می‌شود و درفش ها در داخل و خارج به حالت نیمه برافراشته قرار داده می شود؛ اما مرگ قسیم اخگر برای کسی اهمیت ندارد بجز اینکه فعالین اجتماعی و اخگر شناسان، به این امر بپردازند.


به هر صورت هردو قسیم در یک زمستان با دنیا و داشته‌های آن وداع گفت و به دیدار خدا شتافت. زندگی کردن، خندیدن، درد، مبارزه و رفتن هردو قسیم تفاوت های زیادی دارد. یکی از قسیم ها در تمام طول زندگی‌اش فقر، گرسنگی و فعالیت های مدنی را با جان و دل خریدار بود و قسیم دیگر، اما در اوج تمول، سیری و لذت زندگی اش را گذراند. برای یکی از قسیم ها با شهروندان محروم، ضعفا و فقرا غم شریکی کردن یکی از افتخارات‌اش بود، ولی قسیمِ دیگر در جمع اغنیا و عوامل قدرت خانه کرده بود. درد یکی از قسیم ها عدم کارگزاران جدی، متخصص و متعهد در دستگاه دولت بود و جوی سیاسی، تیکه داری قومی و عقب ماندگی ادبیات سیاسی رنج‌اش می‌داد؛ اما قسیم دیگر هیچ درد و رنجی نداشت و در ناز و نعمت زندگی نمود تا اینکه خدایش او را رنجاند. قسیم اولی یکی از بنیان‌گذاران جامعه ی مدنی در افغانستان است؛ اما قسیم دومی عنوانی بنیان گذار غصب / غضب کردن بیت المال و ملکیت های ملی را در افغانستان یدک می‌کشد. یکی از قسیم ها از طریقت خوبی پیکار استفاده می کرد؛ او از اول تا آخر با قلم اش شمشیر زد و با تعقل و تساهل در ستیز با رقیب برآمده بود؛ اما قسیم دیگر در مرحله ی اول پیکارهایش از توپ، تانک و خمپاره حظ برد و در مرحله ی دوم، با ساختن شهرک، کاخ و قصر رقیبان‌اش را عقب زد.
این زمستان چه زمستانی بود که قسیم ها را از مردم افغانستان گرفت. چرخ نیلگون بالاخره قسیم اخگر و قسیم فهیم هردو مبارز، جهادی و خلق کننده گان افتخارات در افغانستان را از میان ما گرفت. قسیم اخگر، در حال حسرت، نا داری و تنگدستی با این جهان خداحافظی کرد. او حتی پول تداوی اش را نیز نداشت و در اخیر برای دفن و کفن اش نگران بود؛ اما، قسیم فهیم، سود سرمایه اش بیشتر از بودجه ی یکساله‌ی افغانستان است و متمول ترین مرد در افغانستان بود.

نبشته:سخی خالد

No comments:

Post a Comment