Sunday, March 9, 2014

آثاری از نگارستان هاتف

هنر در جامعهء رشد می کند که: دارای سنت ذوقی، آزادی، و عقلانی می باشد.

امروز شنبه(8 مارچ) شاهد رونما شدن اولین مجموعه آثار هنری استاد حسن علی هاتف و هنر جویانش را تحت عنوات« آثاری از نگارستان هاتف» بودم.
سخنرانان این مجلس:
1_استاد عبدالغفور ربانی.
استاد ربانی روی موضوع ارتباط تنگاتنگ هنر با طبیعت، هنر با تاریخ، هنر با جامعه و بسا موارد دیگر سخنان خویش را ایراد نمود.
وی اشاره کرد که چگونه هنرمند با هنر نمایی اش زیبایی طبیعت را نشان می دهد، چگونه هنر رابطهء تنگاتنگ با تاریخ انسانی دارد و اینکه چگونه هنر واقعیت های جامعه را بیان می کند...

2_ اسد کوشا.
اسد کوشا هم چنان از ارتباط تنگاتنگ هنر و هنر نقاشی با طبیعت، تاریخ ، جامعه و از دیدگاههای متفاوت هنر را مورد بررسی قرار داد.
3_استاد حسن علی هاتف.
ایشان شرحی از کارهای هنری خویش برای مخاطبین داد.
4_ جناب احمد علی کهزاد.
آقای کهزاد از برگزاری این قسم محافل ابراز خشنودی نمود. وی گفت: در جای که خشونت و دهشت افتخار باشد ما مردم هنر دوست و دانش پرور به علم و دانش افتخار می کنیم.

زندگی نامهء استاد حسن علی هاتف.

وی متولد سال 1342 ه.ش در قریه اوتقول ولسوالی جاغوری در یک خانواده دهقانی می باشد.
مکتب ابتداییه را در ده خود خواند اما با روی کار شدن هفت ثور 1357 و آغاز جنگ های مجاهدین در سال 1358 مکتب ها از بین رفته و تخریب شد.
او در اثر نا هنجاریهای داخلی راهی دیار هجرت یعنی ایران شد.
مدت پنج سال در ایران ماند، او در پهلوی کارهای شاق، درس مکتب خود را تا صنف دوازدهم به اکمال رسانید.
هم چنان در کلاسهای نقاشی نیز داخله گرفته و مدت دو سال را آموزش نقاشی دید، ولی به لحاظ مهاجر بودن موفق نشد که در دانشگاه هنر های زیبا در تهران شامل شود، مجبور شد که در آموزشگاه شخصی هنر نقاشی شامل شود.
بعدا در سال 1367 دوباره به وطن برگشت و کارهای هنری خود را آغاز نمود اما با روی کار آمدن حکومت طالبان او بازهم دیارش را ترک گفته، اما این بار رهسپار پاکستان گردید.

بشتر کارهای استاد به رنگ روغنی است. در زمینه سبک های هنری به سبک امپرسیونست ها و آثار سمبولیک و گرافیکس علاقه زیاد دارد.

No comments:

Post a Comment