Monday, October 24, 2016

روز جهانی بهداشت قاعدگی

مینا رضایی
بمناسبت 28 می روز جهانی بهداشت قاعدگی
پریود(عادت ماهوار ) تابویی که هر ماه میشکند ؛
اولین بار صنف شش مکتب  بودم که پریود شدم ،  احساس کردم شلوارم خونی شده با ترس حمام رفتم و روی خون اب میریختم اما هر چه کوشش کردم بند نمی امد ، از حمام بیرون شدم و ترسیده بودم ، قبلا در جلسه های بهداشتی مکتب راجبش شنیده بودم و معلم حرف زده بود اما باز هم میترسیدم و نمیدانستم چیکار کنم و مادرم هم حرفی نزده بود ، با ترس دنبال راه حلی میگشتم که از بین پارچه های کهنه ، پارچه ای پیدا کردم تا در محل خونریزی بگذارم ، معلم  بهداشت با سانسور حرف میزد ، مادر حرف نمیزد ، معلم دینی زن یا دختری که پریود بود را بنا به گفته های دین نجس میخواند ، زن پریود اجازه نداشت نماز بخواند ، اجازه نداشت مسجد برود ، اجازه نداشت به قران دست بزند ، پس‌ زن پریود میشد تابو و نجس ، میدانم دوستانم و هم سن های من هم خاطراتی از این قبیل دارند و چه خوب است بازگو کنیم تا اطلاع رسانی شود و تابوی هر ماهه بشکند.
از اولین بار که پریود شدم سالها میگذرد ، اما هنوزم در یکی از روزها بیخبر در خیابان ، در محل کار ، در مهمانی ، در تفریح ، پریود میشوم و باید پنهان کنم ، و وای از ان روزی که روی لباس روشنم لکه ای خون بریزد و وای از ان روزی که نوار بهداشتی همراهم نباشد و باید با لباس کثیف منتظر بمانم تا خانه برسم ، بگذریم از بد خلقی های قبل پریود و روزهای پریود از افسردگی هایش از درد های کمر ....
اما پریود هنوز هم تابو هست ، هنوز هم برای دختران اطلاع رسانی نمیشود ، هنوز هم همه به زنی که لکه ای خون روی لباسش هست با تعجب نگاه میکنند  .
بیاید این تابو را بشکنیم و راجبش با دخترانمان حرف بزنیم ، بیاید این تابو را بشکنیم و به زنی که لکه ای خون روی لباسش هست با نگاهی تحقیر امیز و متعجب زده نگاه نکنیم ، بیاید حتی در روزهایی که میفهمیم یک خانم یا دوستمان پریود هست به خاطر وضعیت روحی اش ازارش ندهیم ، به خاطر تند خویی اش محکومش نکنیم ، بیاید راجع به دوران قاعدگی بیشتر مطالعه کنیم و زن را در ان دوران نجس ندانیم .
#پریود

No comments:

Post a Comment